Къща на Каишев – Пловдив (1931)

Къщата на тютюнотърговеца Никола Каишев на пловдивската ул. „Антим I“ №16 е сред най-ярките примери за свободностоящи богати еднофамилни къщи, представители на ранния модернизъм. Архитектът е Светослав Грозев – възпитаник на берлинския Технически университет, автор на много от знаковите за Модерното движение обекти в града под тепетата.

Къщата е изградена върху парцел с много голяма денивелация и неправилна трапецовидна форма, поради което, за да стане възможна правоъгълната форма на помещенията, са направени няколко еркери-отстъпи откъм запад – строителен похват, често прилаган от възрожденските майстори при изграждането на жилищните етажи на сградите по кривите и стръмни улици на Стария град (но характерен съвсем не само за Пловдив).

По никакъв на арх. Грозев не са чужди обаче формите на модернизма, даже напротив – полукръгли балкони, полуцилиндрични обеми, ъглови прозоречни отвори, групирани в общи первази и корнизи прозорци, преминаващи през ъглите. Характерна е разработката на фасадата – силно изразен цокъл с височина от 2 етажа откъм север, изпълнен от разногабаритни камъни, едропръскана мозайка и много елементи от бучарда. Главния вход е оформен с бигор, като осветлителните теса са вградени. Отворът на входа е сводест, а членението на прозореца над вратата е в духа на ар деко.

Плановата схема на партерния етаж е от вестибюлен тип, като плавното преливане между вестибюла и дневната е осъществено посредством портали. Двете големи портални врати са прибират посредством релси – едната се прибира в стените, а другата – по-широка многокрила портална врата е изпълнена с отделни сегменти, които се събират и приплъзват по релса към двете страни. Забелязват се и характерни за 1930-те гипсови щукатури по таваните на стаите в стила на ар деко. Голяма част от автентичното обзавеждане също е запазено, поради което в годините къщата е била използвана за заснемане на различни филми.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *